Emoce se prolínají většinou činností, které řešíme, je proto jasné, že nás ovlivňují i při prodeji nemovitosti. V tomto článku se chci zaměřit na několik příkladů, jak mohou emoce prodej nemovitosti ovlivnit a tak může být někomu užitečné, že si po přečtení uvědomí, na co si dát pozor …
Rozhodnutí prodat
Vypadá to jako velmi jednoduché, rozhodnete se a začnete v tom dělat další kroky. Otázkou je, zda jste také rozhodnuti vnitřně, v řadě případů sice děláte kroky k prodeji, ale vlastně se Vám do prodeje vůbec nechce, to může být třeba v případě prodeje nemovitosti z důvodu finanční tísně nebo můžete mít strach, jak zvládnete stěhování a všechnu tu související administrativu. Tento postoj Vás může pochopitelně ovlivnit při jednání s potencionálním kupcem. Ten má většinou emoce nastavené opačně, takže očekává, že koupě proběhne rychle a hladce a chce slyšet termíny, kdy bude nemovitost k dispozici. Určitá váhavost či nejednoznačnost v chování ho pak může odradit. Pokud si jste tohoto problému vědomi, tak je dobré se na setkání se zájemcem o byt nebo dům náležitě připravit, aby bylo jasné, že to myslíte vážně a že máte představu, jak to proběhne.
Přeceňování kvalit nemovitosti
Dalším příkladem, kdy nás mohou emoce negativně ovlivnit, tak je přeceňování nemovitosti, které se pak snažíte promítnout i do ceny. Pokud jste v bytě nebo domu prožili řadu let, tak máte pocit, že je nemovitost naprosto dokonalá a byli byste rádi, aby si to mysleli i zájemci o Váš byt nebo dům. Může se jednat třeba o výhled, dostupnost ke stanici metra nebo nějaký jiný důvod, který jste na nemovitosti oceňovali Vy, ale to neznamená, že se to bude líbit i dalším lidem. Blízkost metra nemusí zajímat člověka, který má zvyk všude jezdit autem a naopak se bude zajímat o možnosti parkování. Proto je třeba se kriticky zamyslet nad výhodami a nevýhodami bytu či domu a připravit si i odpovědi, jak reagovat na nevýhody, kterých jste si vědomi. Cenu pak stanovit podle průzkumu, který si uděláte ve Vaší lokalitě a nebo Vám poradí realitní makléř, který umí cenu nemovitosti určit. Přehnané požadavky z důvodu přeceňování nemovitosti Vám mohou zmařit prodej a stát Vás zbytečně promarněný čas.
Běžte napřed emocím kupujícího
Věnujte přípravě bytu nebo domu před prohlídkou náležitou péči. Byt ukliďte a hezky připravte, jako byste čekali důležitou návštěvu. Zájemce o Váš byt nebo dům se by se měl u Vás cítit dobře, měl by totiž získat pocit, že se mu tam bude v budoucnu dobře žít a že je to pravé, co hledá.
Když Vám emoce kupujícího pomáhají
Na závěr jsem si nechal příklad, kdy jsou emoce kupujícího na Vaší straně. Kupující má svoji motivaci a emoce, které ho ovlivňují stejně jako Vás. Kupující může mít motivaci koupit nemovitost ve Vaší lokalitě a tu preferuje, může pro něj být důležitý třeba balkón, kde by se mu líbilo posedět nebo je jeho snem mít chatu na Slapech, kterou zrovna prodáváte. Tyto věci nezjistíte, pokud s kupcem nenavážete osobní rozhovor a trochu přátelský vztah.